:: Salam Perjuangan ::

Saturday, May 07, 2011

Kata Ustaz Guru Tu Mcm Petani :)

salam perjuangan buat para du'at kekasih Allah. apa khabar imanmu? bagaimana dengan mutabaahmu? moga terus dikuatkan hati dan dikentalkan jiwa untuk terus bermujahadah melawan kehendak nafsu yang cenderung kepada mazmumah. insyaAllah.


minggu2 akhir sem neh pelajar sem5 agak sibuk.
fail2 ISL.kehendak2 MQA.preparation for the next Exam.
barang2 nak dibawa ke rumah sewa.

juga taklifat yang sentiasa tergalas.
anak-anak binaan usrah.
gerak kerja da'wah dan tarbiyyah.
sibuk je memanjang. haih.
apalah yang dikisahkan sangat dengan kesibukan di dunia sementara neh.
jika nak dibandingkan dengan kerehatan yang berpanjangan di akhirat sana. Allah.

semasa duk kemas2 fail,brg2.
tiba-tiba sehelai kertas A4 terkeluar dari fail.
cam nota kuliah pun ada.
ya nota kuliah ARAB tapi dirojakkan dengan tulisan RUMI. haih.
boleh plak gtu >_<'

cmna ea nk gambarkan sai nota tu (perlu ke?)


xdela smpy xtreme cm nota neh.haih

ape2 je la. back to the story.

mata saya tertarik pada bait-bait coretan di nota kuliah tu.
(jadi pjg sket sebab sy elaborate :) )


guru ini seperti petani.
dan anak murid itu seperti biji benih.

petani menyemai biji benih di tanah yang subur.
petani menjaga.membaja,menyiram biji benih.
agar kelak bercambah menjadi pokok yang baik.berguna.

begitu juga guru.

guru membentuk murid-murid di sekolah.
guru mengajar.mendidik.menunjukkan salah betul kepada murid-murid.
agar kelak membesar menjadi insan yang baik.berguna.

(berbalik kepada petani)

apabila biji benih tadi mula bercambah menjadi pokok
timbul ujian dan cabaran lain
serangan serangga perosak.
rumput rampai yang menghalang tumbesaran yang baik.

petani segera mencari penawar
untuk menghapuskan serangan perosak.
mencabut rumput-rampai yang kian meliar.
agar poko itu dapat terus bercambah dengan baik
dan hidup subur.

begitu juga guru.

apabila anak murid yang dididik mula dibentuk
timbul ujian dan cabaran lain
serangan anasir2 luar.
masalah sosial.hedonisme
yang cuba menghalang pembentukan yang baik.

guru segera mencari penawar
untuk menghalang ia dari terus membarah
nasihat yang baik. sokongan yang berterusan.
membawa murid ke pangkal jalan
agar murid itu dapat terus membesar dengan akhlak yang baik.



Allah. besar tanggungjawab guru kan? tidak kira
guru ka, ustazah ka, ustaz ka, teacher ka. sir ka.
its bring the same meaning.
also the same responsibility, rite?

tugas guru bukan hanya mendidik. mengajar.
tetapi guru itu membentuk adab, mentarbiyyah,
membawa murid dekat dengan Pencipta :)

Rasulullah SAW sendiri seorang 'guru'.
hasil tarbiyyah secara langsung dari Allah.
baginda mentarbiyyah para sahabat.
dan proses ini berterusan sehingga ke hari ini.

jom contohi baginda Rasulullah SAW dalam mendidik :)
InsyaAllah.

teristimewa buat ust Bahasa Arab sy, ust Rahim:

terima kaseh atas pencerahan dan analogi guru itu.
sungguh saya belajar sesuatu.

nak jadi ustazah yang baek untuk mujahid2 dan mujahidah2 kecil saya nanti.


bolehkah? insyaAllah. doakan saya ya sahabat2 ^_^



4 comments:

iluvgreenish said...

Assalamualaikum wbt

thanks kak sebab berkongsi.

Hidup ni kan untuk memberi dan peluang besar hadir kepada semua barisan guru yang jugak para daie.

Allahu Allah. Semoga Allah SWT jadikan kita semua guru-guru yang berjiwa daie, insyaAllah :)

serikandi al-fateh said...

w'salam wbt

sama2 kaseh adeq. time kaseh gak atas perkongsian link tu.

insyaAllah ameen ya Rabb.

moga ruh guru itu terus hidup dalam diri kita. insyaAllah.

p/s: cepatla adeq update blog. xsabaq nk dengaq perkongsian jugak. ^_^ hehe.

Hanyalah Hamba said...

salam ziarah kak ana =)

minta izin share post nie =)

syukran jazilan ^^

serikandi al-fateh said...

w'salam ukhti ermaku syg ^_^
kher. silakan.
insyaAllah moga bisa menjadi manfaat. ameen~