:: Salam Perjuangan ::

Thursday, March 25, 2010

Warna-warni 2009 :)


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Zat Yang Maha Mulia, Zat Yang Maha Mencipta segalanya; baik di langit mahupun di bumi. Selawat dan salam ke atas baginda Rasulullah S.A.W, penghulu para anbia’, dengan pengorbanan dan jerih perih baginda Nabi, saya berpeluang mengecapi nikmatnya Iman dan Islam, para sahabat Baginda, yang ithar mereka sentiasa mengundang kekaguman di hati saya, tabi’in, tabi’ tabi’in, pejuang-pejuang agama Allah, para mukmin mujahid, mukminah mujahidah yang menjadi mata rantai perjuangan Islam, menegakkan kalimah thoiyyibah di muka bumi ini. Rahmat Allah buat semua. InsyaAllah.

Untuk entry kali ini sekadar imbasan hari-hari saya sepanjang tahun 2009 bersama sahabat-sahabat saya..usrah saya yg sangat saya sayangi.. uhibbukum fillah..insyaAllah.. along lia, angah tikah, alang hana, acaq shira, andak pqah, anjang husna, adeq yana, awa qila, ateh wanni, uda anis n acik mahirah..dan diri sy sndiri -----> acu ana (pomot lak..adeh..)

Buat sahabat-sahabat  yang saya sayangi...sebelum itu bicara ini sekadar peringatan buat diri..perkongsian buat teman...


Ukhuwwah adalah nikmat dan anugerah berharga yang dikurniakan oleh Allah kepada kita. Ia tidak dapat dijual-beli dengan wang ringgit dan harta benda dunia. Ukhuwwah adalah suatu rasa yang diciptakan oleh Allah di dalam hati orang-orang yang beriman.


Firman Allah SWT, maksudnya:

“Seandainya engkau belanjakan apa yang ada di bumi semuanya, tidaklah mampu engkau persatukan antara hati mereka, tetapi Allahlah yang telah mempersatukan antara mereka.”  
(al-Anfal:63)
                                                                                                       
moga kita sama-sama menghargai ukhuwwah anugerah Allah ini...sama-sama menjaganya dari virus2 mazmumah .. insyaAllah.. :)


~2009 Behind da Scene ~ let's checked out :) ~

JANUARI - 16/01/2009

Bulan neh kita dan sahabat-sahabat kelas PA1 terlibat dengan Perhimpunan Palestin. Masih terbayang sibuknya kita waktu tuh dengan Skuad Tabungnya...Skuad Ken Rentangnya...Skuad Head-Tightnya...hehe.. Skuad Pakaian Mangsa Palestin pom xkurang hebatnya..two thumbs up... :) 

*kain rentang kita bersama :’) juga selipar2 cumel milik para pejuang Islam yg terlibat..hehe

Alhamdulillah, dengan kudrat dan iradatnya dapat jua perhimpunan ini  dianjurkan. Moga usaha kita yg kecil ini diredhai Allah..ameen~ 

Kita mungkin tidak mampu berjuang di medan jihad, mengangkat senjata untuk mempertahankan bumi Al-Quds dari serangan Zionis Laknatullah, namun kita jangan hanya memeluk tubuh sahaja. Setakat mana kudrat kita..setakat mana kemampuan kita..kita cuba utk menyumbang sesuatu untuk bumi Al-Quds..


Ingatlah, barangsiapa yang tidak mengambil berat ke atas urusan umat Islam maka sesungguhnya mereka bukan tergolong daripada mereka. (Maksud Hadis)


FEBRUARI : 17/02/09

Hari neh besh sangat. Kita g makan ramai2 ngan tutor kesayangan, En Abdullah Chik bersama isteri. Ingat tak lagi, sahabat-sahabat yg disayangi sekalian? Alhamdulillah...murah rezeki kita. Ad org wat kenuri.Haza min fadhli rabbik :)


*hurm..sayoq kailan..tomyam..ikan mcm2 rase..telur dadar..alhamdulillah..

*Putri-putri emas ayahanda dan bonda.. moga menjadi mukminah mujahidah.. maratussolihah... penyeri syurga Allah.. ameen~

Hadis baginda Rasulullah SAW yg sangat dicintai :
  
Dunia ini penuh perhiasan dan sebaik2 perhiasan (paling indah) ialah wanita solehah.” (Hadis riwayat Muslim)

Allahu Akbar!! Moga Allah memberi kita semua kekuatan untuk itu.. ameen~ 

MAC : 31/03/2009

Bulan 3 neh kita sume sibuk dengan Kejohanan Olahraga Tahunan. Letihnya…(padahal xda acara pom)..hehe letih bersorak gamaknya :’)

*Aduss..malunya bila fikir blek..hehe..tawaf satu padang, then senyum..lambai2 cm miss universe.. bajet tol (T_T)

FAKTA : acu,awa n angah menjadi bidan terjun dlm perbarisan ini…tidakkk <------- kes xde yg nk join.. kt owng pom ‘terpilih’ (T_T) apekah?

Cakap tentang barisan, suka saya di sini untuk berkongsi dengan sahabat-sahabat salah satu ayat yang terkandung dalam surat cintaNya...

" Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang (berjuang) di jalanNya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti bangunan yang tersusun kukuh."  (As-Saff,61:4)
  
Hadis Baginda Rasul:

Daripada Abu Musa, Rasullulah SAW bersabda:

“Seseorang yang beriman dengan saudaranya yang beriman adalah seperti batu-bata yang menguatkan di antara satu dengan yang lain.” 
 
Sebaik berkata demikian, Baginda mencantumkan tangannya dengan menselang-selikan jari-jarinya.
 
Sahabat-sahabat...Moga kita seperti batu-bata itu, saling menguatkan tika lemah, saling bahu-membahu tika susah..insyaAllah ameen~ 

APRIL : 18/04/2009


Hehe..hari neh kita join Pertandingan Bola Jaring Terbuka IPTB. Macam2 gelagat, mcm2 aksi..hehe.. Bes sangat bersukan bersama sahabat-sahabat. Dengan laungan takbirnya ; menyemarakkan lagi semangat dalam diri. Rasa mcm ke medan jihad lak.. :) sama-sama berjuang, sama-sama mengatur strategi...sapa kata Islam tidak menganjurkan sukan kan?




Dalam Hadis Rasulullah (SAW),sabdanya: 

“Ajarlah anak-anak kamu berenang, memanah dan menunggang kuda.” 


Islam meletakkan kepentingan bersukan dalam melatih umat Muslim dan menjadikan badan mereka sihat dan cergas. Islam tidak melarang memiliki badan yang kuat dengan bersukan. Muslim diarahkan supaya memiliki badan yang kuat dan minda yang cerdas di samping memiliki akhlak mulia. 

Dalam Hadis baginda Rasul, kita dapati:

“Orang beriman yang kuat lebih baik dan lebih disukai Allah daripada yang lemah.” (Riwayat Muslim) 
  
Badan yang kuat mampu menunaikan kedua-dua tanggugjawab agama dan dunia. InsyaAllah.. memenuhi taklifat di dunia..bekalan menghadapi akhirat sana..insyaAllah..

MEI : 09/05/2009

Sahabat-sahabat sekalian..masih ingat trikh neh?? hehe.. Hari neh kita sume bgun lebih awal drpd besa. Mklumlah hr cuti selalunya..tutt..(kantoii..pkul bape slalu bngun neh..hehe :’p) Hari ini kenduri umah Encik MBO dan kitA telah terpilih menjadi ‘bentarawati’. Xrugi taw kita membantu dan memenuhi hajat saudara seIslam kita :) Hehe.. sibuk sungguhla ustazah-ustazah sekalian pd hr neh..

*Muka-muka ceria selepas abes ‘bekerja’..hehe..apela yang mencuit ati sangat tuh cik kak2 sekalian..ehehe

FAKTA : Encik MBO telah menempah bas maktab utk membawa para bentarawati (kitowng le tuh..ehehe) ke rumahnya ..begitu RASMI sekali (T_T)

Nota tangan kanan sy :

kak milah, k.ni, k.awa : cm nk ikrar jew tuh..ehehe

angah : uwaa..jgn tembak acu..xde peluru tu.. (-.-!) pulak.
.
uda, alang, acik, eton n fqa pon: PEACE..ngee~

ateh, along, awa, adeq, k.su : cerianya…hehe

andak, anjang, kiah : behind the scene :’p

acaq, ros : steady..slumber yaya~

Sabda Rasulullah S.A.W :

“Seorang Muslim adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Tidak boleh ia menganiaya dan tidak boleh ia mengabaikannya. Barangsiapa yang memenuhi satu hajat saudaranya nescaya Allah akan memenuhi hajatnya dan barangsiapa melegakan kesempitan dan kesusahan seorang Muslim nescaya Allah akan melegakan kesusahannya di hari kiamat dan barangsiapa yang melindungi keaiban seorang Muslim, nescaya akan dilindungi Allah akan keaibannya di akhirat. ” (Bukhari dan Muslim)

JUN : 29/06/2009

Beshnya..Ari neh sambutan ari guru kat maktab kita. Ehehe klaka plak rasa. Dulu kalo kat skolah murid2 meraikan guru2..hehe kat sini bakal guru meraikan pensyarah2. Ehehe.. pepun ari guru adalah ari yg bermakna buat sume guru, ustaz, ustazah, pensyarah, daie, mu'allim, murabbi n sewaktu dengannya :) taun neh paling bermakna. Sebabnya kita sume ad menyediakan kejutan buat tutor kesayangan kita..

Hadiah untuk ayahanda kita :)
*Canteq x? hehe.. beshnye dapat adiah..suka..suka :) 

FAKTA : lama gak nk pilih adiahnya disebabkan cik penulis terlalu rambang mata n takot terlebey bjet.. (buleh pulak) huhu.. time kaseh kepada cik eton n cik ros juga kepada adeq :’) yg sudi kuar sekali utk cari adiah neh.. trimas....

 *sempoi tak kad kitaowng? Hehe..cm nak antaq kat rancangan kanak-kanak jew kan? (T_T) hehe..pepun khas utk En Abdullah Chik..ayahanda yg sgt kami sayangi..

FAKTA : johadi telah dileteri oleh angah kerana mengambil space yg besar utk mempamerkan tnda tangannya. 

Cube hadirin perhatikan. Sume tnda tgan berada di dalam tgn (lihat..lihat). Hanya johadi saorang out of coverage.. hadoiii (T_T)


************************************************************************************** 


okes..dah beh sem 1 ntok tahun 2009..alhamdulillah :) 

nntkan entry terbaru ntok sem 2 lak..insyaAllah.. lebih warna-warni, lebih berinformasi..bnyak nk dikongsi.. ngee~

illal liqa' sahabat2 :) 


Bersambung….. InsyaAllah.. :)



:: Asleh Nafsak, Wad’u Ghairoh ::
  

No comments: