:: Salam Perjuangan ::

Monday, March 15, 2010

Kembali Ke Pangkuan Mak Ayah (1)


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Zat Yang Maha Mulia, Zat Yang Maha Mencipta segalanya; baik di langit mahupun di bumi. Selawat dan salam ke atas baginda Rasulullah S.A.W, penghulu para anbia’, dengan pengorbanan dan jerih perih baginda Nabi, saya berpeluang mengecapi nikmatnya Iman dan Islam, para sahabat Baginda, yang ithar mereka sentiasa mengundang kekaguman di hati saya, tabi’in, tabi’ tabi’in, pejuang-pejuang agama Allah, para mukmin mujahid, mukminah mujahidah yang menjadi mata rantai perjuangan Islam, menegakkan kalimah thoiyyibah di muka bumi ini. Rahmat Allah buat semua. InsyaAllah.

Alhamdulillah..setelah seminggu lebih bermusafir, akhirnya kembali saya ke pangkuan mak ayah..balik dari maktab terus ke LAMEGA…(trimas kepada kak Fatimah yang sudi antaq kami ke Stesen Bas Kuala Kangsar..ana kangen utk bertemu lagi..huhu) naik turun bas dari Kuala Kangsar ke Taiping kemudian ke Parit Buntar..seminggu di rumah sahabat, Husna untuk menjalani tugasan PBS bersama sorg lagi sahabat, Liyana (TRI-NA : farhana,husna,deqna)..


* Pemandangan dari jalan..kelihatan Prasekolah SK Baru Parit Buntar tersergam indah.. :')
 

Segalanya dirasakan mudah..Alhamdulillahillazi bini’matihi tatimmu solihat.. kerjasama dari guru-guru di SK Baru, Parit Buntar.. memudahkan tugasan kami.. seminggu di rumah Husna terasa cepat ngat berlalu… layanan yang bek dari keluarganya mengubat sedikit kerinduan penulis kpd keluarga di kampung..huhu 

*(FAKTA: berat penulis telah naik 1 kg setelah seminggu di rumah husna..argh..xsanggup penulis menolak masakan2 mak husna yang bertaraf hotel tuh..fuh..yeyela 2 cik penulis ui..)

Sempat lagi saya, liyana dan husna..’melawat-lawat’ pekan Parit Buntar yang saya kira agak besar.. dan yang paling sonoknya pekan ini menjanjikan barangan dengan harga yang sangat berpatutan..berpinar-pinar mata saya melihat barang-barangnya yang murah…cepat ja tangan ini menyambar .. (kununnya utk saudara-mara di kampung :’p) hehe..


 *Deretan kedai di Pekan Parit Buntar yang menjanjikan aneka pilihan jua barangan :')

Pulang ke maktab.. setelah bermalam semalaman, esoknya..pagi-pagi lagi makngah udah setia menunggu km di lengkok puteri.. perjalanan diteruskan lagi..destinasi kali ini..Surau At-Taqwa, Bertam..rupa-rupanya seorang pun daripada kami kurang pengetahuan tentang jalan ke sana..(haa..sudah..)..apa lagi..pkai ijtihad sendiri..haduss.. dengan mengikut Mr. Signboard yg setia di tepi jalan..perjalanan diteruskan..


Mak ngah  : kita kat mana dah ni? Nk kono (belok..loghat utara) belah kanan ka kiri? Surau tu tang mana?
Saya         : Surau tu tepi jalan mk ngah..tp jalan mana saya xtaw.. (pulak dah..)
Liyana    : Dekat ngn skolah..mk ngah..sekolah ape tah..sekolah bertam? Cm tu la.. (banyak sekolah kat area neh cik liyana syg..)
Husna       : Surau tu kita pernah pi..ad program ngan Abg. Amir dulu.. (ingat-ingat lupa..)

Akhirnya, kami mengambil kata sepakat untuk bertanya..kereta berhenti berhampirn dengan sebuah gerai nasik lemak.. lutut saya tetibe menjadi lemah..(teruja dengan baunya yg sedappp..tidak!!)..bermacam-macam soalan yg bermain di fikiran saya..hurm masalahnya bukan tentang jalan tetapi bende len.. (cth: nasik lemak neh sbungkus berapa? Klu beli 1 dapat free 1 dak? Leh campoq ikan bilis ngn telur dak? Kalau xmau kacang xpa dak?..bnyak la awak punya soklan cik penulis..adoii)

Setelah bertanya kepada mak cik nasik lemak cedap tu..(sebab ap penulis mengatakannya sedap?? Hal ini kerana penulis telah ‘terbeli’sebungkus nasik lemaknya) ehehe.. 2 in 1.. beli dan tny..alhamdulillah..akhirnya kami selamat sampai ke Surau At-Taqwa, Bertam..untuk pendaftaran Kursus Pengubatan Islam Darussyifa’ Kump. Ke-2... Alhamdulillah..terima kasih Ya Allah kerana memudahkan urusan kami..Engkaulah sebaik-baik pelindung dan penolong.. Innaka Ni’mal maula wa ni’man nasir.. :’)


*lokasi Surau At-Taqwa tempat di mana tempat beroperasinya Darussyifa' Cawangan Penang (Ambil Exit Bertam dari Lebuhraya Utara Selatan)

bersambung.......InsyaAllah :')


:: Asleh Nafsak, Wad'u Ghairoh :: 

No comments: